جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ |۲۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 5, 2024
نمازجمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: دولت چهاردهم باید برای رفع تحریم های ظالمانه تلاش کند که برای این امر دو راهکار یعنی مذاکره و خنثی سازی تحریم وجود دارد. مذاکره‌ای که با عزت، حکمت و به نفع نظام انجام شود و خنثی سازی که با تدبیر و رعایت اولیت ها باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه قم که ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در مصلی قدس برگزار شد، عنوان کرد: حفظ آبروی مؤمن از نشانه‌های تقوا است. در ایام تبلیغات انتخابات این واجب الهی مورد آسیب قرار گرفت در حالی که خداوند از این گناه به شدت نهی کرده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور منتخب باید در طول خدمت خود با رعایت اولویت ها به آنچه وعده داده است طبق قانون عمل کند؛ از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز عید غدیر استفاده می شود که نامزدهای انتخابات باید با خدای خود عهد کنند که اگر توانستند مسئولیتی به دست بیارند آن کسی که با انقلاب، امام راحل (ره)، انقلاب و نظام اسلامی ذره ای زاویه دارد به درد شما نمی خورد، کسی که دلبسته آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی توان در کشور قدم از قدم برداشت همکار خوبی نیست.

امام جمعه قم گفت: دولت چهاردهم باید برای رفع تحریم های ظالمانه تلاش کند که برای این امر دو راهکار یعنی مذاکره و خنثی سازی تحریم وجود دارد. مذاکره‌ای که با عزت، حکمت و به نفع نظام انجام شود و خنثی سازی که با تدبیر و رعایت اولیت ها باشد.

وی با اشاره به روز مالیات اظهار کرد: مالیات نوعی هزینه اجتماعی است که افراد جامعه برای بهره داری از امکانات و ممنابع عمومی جامعه پرداخت می کنند. مالیات از منطقی ترین و بهترین شیوه های تامین بودجه و هزینه های کشور است.

نماینده ولی فقیه در قم بیان کرد: ماه محرم بخصوص عاشورا بهترین مدرسه ولایت است؛ زیرا در صحنه کربلا دو قطبی ولایت الله و ولایت طاغوت کاملا مشخص بود و کسی که در کربلا حضور داشت باید یکی از دو خیمه گاه را انتخاب می کرد و نمی توانست بینابین را انتخاب کند و کسانی سعی کردند بینا بین عمل کنند اما موفق نشدن و عده ای به سمت نور و عده ای به سمت ظلمات رفتند.

خطیب جمعه قم اظهار کرد: برای تشخیص صحیح و اینکه در پیچ های تاریخی راه امام حسین(ع) را گم نکنیم باید به زیارت عاشورا مراجعه کنیم. زیارت عاشورا به ما نشان میدهد که ما با دو اسلامی یزیدی و حسینی، اسلام سکوت و ذلت و اسلام قیام و عزت، اسلام ناب محمدی و اسلام امریکایی روبه رو هستیم. اگر تفاوت بین این دو اسلام را بدانیم نمی توانیم نسبت به شرکت در انتخابات و انتخاب درست بی تفاوت باشیم.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به سالروز قیام مردم علیه کشف حجاب بیان کرد: همه احکام الهی به ویژه عفاف و حجاب دارای حکمت است و این از آیات قرآن استفاده میشود. براساس آیات قرآن کریم پوشش اسلامی برای زنان و مردان دارای اهدافی مانند پیشگیری از بروز ناهنجاری های اخلاقی در جامعه و حفظ امنیت است.

وی یادآور شد: در قرآن کریم به صورت مکرر از آشکار کردن زینت ها و نوع ناسالم روابط بین زنان و مردان در بروز ناهنجاری های جنسی نهی شده است و هشدار می‌دهد که منشا بسیاری از مزاحمت ها نسبت به بانوان نوع رفتار و جلوه نمایی خود آن‌ها است.

امام جمعه قم تاکید کرد: قرآن برای نهادینه سازی عفاف و حجاب در جامعه با روش های تبیین اصول بر پایه معرفتی، تشریع و قانون گذاری و فرهنگ سازی عمل می کند.

آیت‌الله سعیدی در خطبه اول عنوان کرد: خداوند از مومنین و بندگان انتظار دارد که به صورت مستمر تقوا داشته باشند و این زمانی محقق می‌شود که تقوا به عنوان یک برنامه قطعی بر همه عرصه های زندگی انسان مومن پرتو افکن باشد.

وی با بیان اینکه شرکت در انتخابات از مصادیق تقوا است، ادامه داد: تقوا در ابتدا یک کار فردی به نظر می‌آید در حالی که تقوا امر اجتماعی است؛ زیرا خداوند می‌فرماید:« تَعاوَنوا عَلَی البِرِّ وَ التَّقویٰ؛ همه در تقوا مشارکت کنید.».

خطیب جمعه قم در رابطه با جریان شناسی نفاق در عصر پیامبر (ص) اظهار کرد: وقایع سبب می‌شود علائم نفاق و خصوصیات منافقین مشخص شود. و جنگ تبوک یکی از وقایعی بود که در صدر اسلام رخ داد و چهره منافقین در آن آشکار شد به همین خاطر برای شناخت علائم نفاق باید به قرآن به ویژه سوره توبه مراجعه کنیم.

وی افزود: خداوند ستار العیوب است و اگر کسی ستار العیوب دیگران باشد و گاهی مخفیانه مرتکب گناه شود خداوند اجازه نمی‌دهد اسرار او نزد دیگران فاش شود و حتی در روز قیامت نیز اجازه نمی دهد اسرار او در کنار دیگران افشا شود؛ بنابر این عملکرد خود شخص بسیار مهم است و اگر کسی پرده دیگران را بدرد و آشکارا دست به گناه بزند مستحق ستاری نیست.

امام جمعه قم ادامه داد: کسی با قلم، بیان و اندیشه های ناصواب خودش در فضای مجازی، در مناظرات انتخاباتی و مانند این ها آبرو دین خدا، نظام، انقلاب، امام، شهدا، مسئولان و مردم را می برد خداوند عیب و آبروی او را حفظ نمی کند.

وی اظهار کرد: جنگ تبوک یکی از وقایعی بود که منافقین در آن پرده دری کردند. منافقین نه تنها از فتنه و فساد و نفاق خود در ابتدای فراخوان به جنگ تبوک ناراحت و پشیمان نبودند بلکه تلاش می کردند از راه های دیگر مومنین را فریب بدهند،

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) اضافه کرد: خداوند در آیه ۹۵ سوره توبه پرده از چهره منافقین بر می دارد و می‌فرماید:« سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَکُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَیْهِمْ لِتُعْرِضُوا عَنْهُمْ ۖ فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ ۖ إِنَّهُمْ رِجْسٌ ۖ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَکْسِبُون؛ چون شما به سوی آنها بازگردید قسم‌های مؤکّد به خدا برای شما یاد کنند که از آنها چشم‌پوشی کنید. از آنها اعراض کنید که مردمی پلیدند و به کیفر کردار خود به آتش دوزخ مأوی خواهند یافت.»

وی بیان کرد: پیامبر (ص) با منافقین به گونه ای رفتار کردند که منافقین خود را در فشار شدید اجتماعی دیدند به همین خاطر فریب کارانه عذرخواهی می کردند. منافقین هیچ گاه به خداوند و پیامبر (ص) ایمان نیاوردند؛ زیرا منافقان مومن به اسلام نیستند بلکه کاسبان اسلام هستند.

نماینده ولی فقیه در قم با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) بعد از باز گشت از جنگ تبوک فرمان دادند که مومنان با منافقین معاشرت نکند، یادآور شد: مومنان باید از افراد و محیط های فاسد فاصله بگیرند و این اختصاص به صدر اسلام ندارد، زیرا روحیه نفاق و عیوب انسانی به افراد دیگر منتقل می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha